Blogg

Intervaller 5x1000 meter

När det gäller intervallöpningar så känner jag att man kan slå knut på sig själv. Det finns ju liksom lika många program som det finns löpare.

Just nu tycker jag att modellen 5×1000 meter passar mig bäst. Det handlar förstås om vad man har för mål med sin löpning. Och i mitt fall så siktar jag på halvmaror-sträckor framöver.

En ordentlig uppvärmning är ett måste, annars kör man rakt in i väggen direkt. Det är i varje fall min erfarenhet.

Jag har också lugnat ned mig något i intensiteten, enligt ledord från löpargurun Anders Szalkai. Tidigare kunde jag spränga mig fullständigt på intervallerna och må riktigt dåligt efteråt. Numera har jag förstått att man inte behövar pumpa ut sig över spygränsen för att nå goda resultat med intervaller.

Självklart ska man köra på, det är själva tanken med intervaller, att vänja kroppen vid ett högre tempo. Men det gäller också att orka i långa loppet.

Förberedelserna i för Wings och Göteborgsvarvet i maj kunde varit bättre. Först knät och alla bekymren med det. Sedan åkte jag på dotterns dagisvirus från helvetet och missade ytterligare en veckas träning.

Men nu blir kvällarna längre och varmare. Då ökar möjligheterna att springa ut på Öland och fylla lungorna med vårluft!